SUSTAINABLE

パブリッシャーは常に変化の波に曝されてきた。ここ数年は絶え間ない「ルール変更」に直面してきたが、今起きているのはそのレベルにとどまらない、市場やビジネスそのものの抜本的な変化だ。小手先の対応で乗り切れる状況ではないことは、グローバルで進むメディアの再編が示している。

今求められているのはメディアビジネスの持続可能性を見据えた、財務の健全性、コンテンツのあり方、組織体制、あらゆる面での変化、まったく新しい事業のあり方ではないだろうか。

DIGIDAY[日本版]副編集長 分島 翔平

感染拡大防止対策について

本イベントは政府や東京都のガイドラインに従い、感染予防に最大限努めながら、リアルイベントとしての開催を予定しております。 ご理解・ご協力のほど、よろしくお願いいたします。

今後の状況変化に伴い、実施事項に変更があった場合は速やかにご案内いたします。

詳しくは、こちらをご覧ください。

※イベントのタイムテーブルやセッションの詳細につきましては、決まり次第順次掲載いたします。

Attendee

参加企業
上記ほか
コンデナスト・ジャパン / ハースト・デジタル・ジャパン / INFASパブリケーションズ / 講談社 / 毎日新聞社 / メディア・ヴァーグ / MERY / NHK / 日刊スポーツ新聞社 / 西日本新聞社 / 静岡放送 / 小学館 / 読売新聞

※ロゴ/企業名 ABC順
※法人格省略

Speakers

スピーカー
  • 青木 秀樹
    Hideki Aoki
    株式会社MERY
    取締役 COO
    青木 秀樹
    Hideki Aoki
    株式会社MERY
    取締役 COO

    1984年京都生まれ。2007年京都大学経済学部卒。
    リクルートで『ゼクシィ』営業・企画担当、ホテル・ブライダル系企業での経験を経て、2015年よりMERY(旧peroli社)へ参画。2020年10月より現職。

    Born in Kyoto in 1984. Graduated from the Faculty of Economics, Kyoto University in 2007.
    Joined MERY (formerly peroli) in 2015.

  • 石井 トシオ
    Toshio Ishii
    株式会社セールスフォース・ジャパン
    インダストリーズトランスフォーメーション事業本部
    常務執行役員
    石井 トシオ
    Toshio Ishii
    株式会社セールスフォース・ジャパン
    インダストリーズトランスフォーメーション事業本部
    常務執行役員

    通信メディア業界を主に担当し、業界動向や海外でのDXへの取り組みに関するインサイトを基に、カスタマーエンゲージメント強化に関する様々なアドバイスを提供しています。セールスフォース入社以前は、戦略コンサルティングファーム、IBMにおいて、通信メディア業界のお客様のビジネス変革を支援。この業界で20年以上のキャリアがあります。

    Mainly in charge of the telecom and media industry and provides various advice on strengthening customer engagement based on insights of the industry trends and DX initiatives. I have more than 20 years of experience in the industry. Prior to joining Salesforce, I worked as an industry strategy consultant at PwC and IBM where I helped clients to transform their businesses.

  • 今岡 寛晴
    Nobuharu Imaoka
    株式会社セールス フォース・ジャパン
    ソリューション・エンジニアリング統括本部
    リードソリューションエンジニア
    今岡 寛晴
    Nobuharu Imaoka
    株式会社セールス フォース・ジャパン
    ソリューション・エンジニアリング統括本部
    リードソリューションエンジニア

    DWHベンダー、大手メディア企業の分析基盤のエンジニアと約10年間分析周りの業務に従事。
    その後、メディア事業会社の広告事業を経験し、
    2021年にソリューションエンジニアとしてSalesforceに入社。
    メディア業界のお客様の営業、コールセンター、制作、分析などの広範な業務の改善提案を行う。

    Engaged in work around analysis for about 10 years as a DWH vendor and an engineer of the analysis infrastructure of a major media company.
    After that, he worked in the advertising business of a media company.
    In 2021, he joined Salesforce as a solution engineer.
    In 2021, he joined Salesforce as a solution engineer, and has been proposing improvements to a wide range of operations including sales, call center, production, and analysis for customers in the media industry.

    Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

  • 梅野 浩介
    Kosuke Umeno
    Globalive株式会社
    代表取締役
    梅野 浩介
    Kosuke Umeno
    Globalive株式会社
    代表取締役

    神奈川県横浜市出身。カナダ クイーンズ大学卒業。 外資オンライン旅行会社 エクスペディアの広告事業の日本立ち上げに参画。その後、2015年アマゾン広告のサプライ事業(APS)日本立ち上げのためカントリーリードとして就任。 2018年 アマゾン APSシリコンバレーオフィスに異動、プロダクトマネージャーとして就任。 2020年 アマゾンジャパン広告事業のアドテクノロジー シニア マネージャーに着任し、 Amazon Marketing Cloudや動画広告プロダクトローンチに携わる。 2021年8月より現職。 イスラエルのスタートアップ Browsiのアドバイザー、DMT合同会社 共同創業者。

    Graduated from Queen’s University, Canada. Lead the launch of Expedia, an online travel company, advertising business in Japan. In 2015, Ko became the Country Lead launch the Amazon Advertising Supply business (APS) in Japan. Transferred to Amazon APS Silicon Valley office as a Product Manager in 2018. In 2020, he served as a Senior Manager of Ad Technology for Amazon Japan’s Advertising Business, where he lead Amazon Marketing Cloud and video ad product launches. Ko founded Globalive to connect brands, agencies, and publishers in Japan to the most innovative Adtech and eCommerce solutions in the world. He also serves as an Advisor to Israeli startup Browsi and co-founder of DMT Inc.

  • 太田 健一郎
    Kenchiro Ohta
    Magnite
    東京事務所
    シニアディレクター,ビジネスデベロップメント
    太田 健一郎
    Kenchiro Ohta
    Magnite
    東京事務所
    シニアディレクター,ビジネスデベロップメント

    グローバルSSP「マグナイト」のビジネスデベロップメント、シニアディレクター。
    2005年よりパフォーマンスマーケティングのスタートアップにてデジタルマーケティング業界のキャリアをスタート、新規事業開発、新規・既存営業等を経験した後、外資アドテク企業の広告営業部門を経て2016年グローバル大手SSPである旧ルビコン・プロジェクト(現マグナイト)に参画。以後日本の新規顧客開拓及びアライアンスを担当し、プログラマティック広告の各種フォーマット、ヘッダービディング関連ソリューション、データ関連ソリューションの日本パブリッシャー様への導入支援を行う。

    Ken Ohta is a Senior Director, Business Development for Magnite as a global SSP.
    He started his digital marketing career in 2005 at a performance marketing startup. After working in the ad sales department of a foreign ad tech company, he joined Rubicon Project (now Magnite) in 2016. His main role is developing new clients and alliances with Japanese key players, supporting Japanese publishers in implementing various programmatic ad formats, header bidding related solutions, and data related solutions.

  • 大手 大輝
    Daiki Ote
    株式会社ユーザーローカル
    コーポレートセールス
    デジタルメディアエキスパート
    大手 大輝
    Daiki Ote
    株式会社ユーザーローカル
    コーポレートセールス
    デジタルメディアエキスパート

    テレビ・出版・新聞・ラジオ・インターネットなどメディア企業専任担当者としてWEBメディアのアクセス解析やSNSマーケティングの支援業務を行う。また、メディア向けエンゲージメント向上ツール「AIコメントシステム」の立ち上げにも従事。

    As a person in charge of media companies such as TV, publishing, newspapers, radio, and the Internet, he is in charge of access analysis of WEB media and support work of SNS marketing. Also engaged in launching the “AI Comment System”, an engagement improvement tool for the media.

  • 岡上 峻平
    Shumpei Okanoue
    株式会社FLUX
    プロダクト企画グループ
    マネージャー
    岡上 峻平
    Shumpei Okanoue
    株式会社FLUX
    プロダクト企画グループ
    マネージャー

    2021年に株式会社FLUXに入社。Product Development Group Managerとしてパブリッシャー支援の新規プロダクト開発と広告主/EC向けの事業開発を担当。2018年に株式会社カカクコムに入社し、価格.com/食べログを中心とした広告関連商品の開発、運用に従事。
    プログラマティック広告だけではなく、純広告商品開発やデータビジネス関連の施策を推進。

    Shumpei joined FLUX in 2021 as a Product Development Group Manager, leading the development of new products for publishers, advertisers, and e-commerce companies in Japan. Prior to FLUX, Shumpei was a Programmatic Lead at Kakaku.com, Japan’s largest publisher. He engaged in the development and operation of advertising-related products for Japan’s largest restaurant review site, Tabelog. In addition to programmatic advertising, he was also responsible for developing Kakaku’s direct advertisement offerings and data business.

  • 小野 晶子
    Akiko Ono
    日本経済新聞社
    デジタル事業デジタル編成ユニット
    コミュニティ・マネージャー
    小野 晶子
    Akiko Ono
    日本経済新聞社
    デジタル事業デジタル編成ユニット
    コミュニティ・マネージャー

    DeNAやヤフーなどを経て、ソーシャル経済メディアNewsPicksでコミュニティづくりに取り組む。2019年より現職。日経電子版で専門家によるひとこと解説「Think!」を担当。コミュニティ実務者の世界カンファレンス「CMX」の東京支部代表。

    Working as a community manager for Nikkei, Inc., a Japanese holding company with newspaper businesses as its core. My mission is to build communities around news topics of interest to business professionals. Former community manager for NewsPicks, an online news platform in Japan.

  • 勝井 善明
    Yoshiaki Katsui
    GeoEdge
    Senior Account Director
    勝井 善明
    Yoshiaki Katsui
    GeoEdge
    Senior Account Director

    GeoEdgeの日本人最初のメンバーとして2021年5月に参画。国内のプレミアムパブリッシャーを中心に、広告リアルタイムブロッキングシステム導入のプロモート及びサポート、マーケティングを担当。現職以前では、1994年朝日新聞社に入社し、新聞・デジタル広告営業のほか取材記者、Webサイト編集長を経験。2016年からはOutbrain Japanでパブリッシャーへのネイティブディスカバリープラットフォームの導入セールスを担当。2020年Jellyfish JapanでEコマースや分析プラットフォームなどの広告主のデジタルマーケティングをサポート。

    Yoshiaki Katsui joined GeoEdge in May 2021 as the first Japanese member, and in charge of promoting, supporting, and marketing the introduction of real-time blocking systems for digital advertising, mainly for premium publishers in Japan. Prior to his current position, he joined The Asahi Shimbun in 1994, where he worked in newspaper and digital advertising sales, as well as a news reporter and website editor-in-chief. In 2016, he moved to Outbrain Japan, where he was responsible for sales on a native discovery platform to publishers. In 2020, he worked at Jellyfish Japan, supporting digital marketing for advertisers in e-commerce and analytics platforms, etc.

  • 香川 晴代
    Haruyo Kagawa
    Index Exchange
    日本担当マネジングダイレクター
    香川 晴代
    Haruyo Kagawa
    Index Exchange
    日本担当マネジングダイレクター

    現在 Index Exchange の日本担当マネージングディレクターを務める香川晴代は、デジタル広告業界で20年にわたる経験を積んできました。現在は、 Index Exchangeの日本における事業拡大戦略を率いて、プログラマティックエコシステム全体のパートナーとの関係強化に当たっています。

    Index Exchange入社前は、デジタル動画マーケットプレイスUnrulyの日本担当カントリーマネジャーを務め、日本のマーケターを「動画広告への道のり」へと導く役割を担っていました。また、Facebook、Amazon、Overture Japan (現Yahoo! Japan検索広告) での職務も経験しており、日本のデジタル広告界の第一人者として、2016年には Campaign Asiaの「Woman to Watch」に指名されています。

    Now the Managing Director, Japan at Index Exchange, Haruyo Kagawa brings 20 years of experience working in the digital advertising industry. In her current role, Haruyo is responsible for leading Index’s expansion strategy in Japan, strengthening and forging relationships with partners across the programmatic ecosystem.

    Prior to joining Index Exchange, Haruyo served as the Japan Country Manager for digital video marketplace Unruly, where she was tasked with leading Japanese marketers on a ‘video advertising journey.’ She has also held roles at Facebook, Amazon, and Overture Japan (now Yahoo Search). A leading figure in the Japanese digital advertising space, Haruyo was named a ‘Woman to Watch’ by Campaign Asia in 2016.

  • 小濱 千丈
    Chitake Kohama
    株式会社文藝春秋
    メディア事業局
    取締役 局長
    小濱 千丈
    Chitake Kohama
    株式会社文藝春秋
    メディア事業局
    取締役 局長

    1999年より雑誌広告を担当。2010年より雑誌/webの広告に関する責任者。現在は広告に加えてカスタム出版、コンテンツ制作、ライセンス、その他のメディアビジネス全般を統括する。

    In charge of magazine advertising since 1999. Responsible for magazine and web advertising since 2010. Currently, in addition to advertising, supervise custom publishing, content production, licensing, and other media businesses.

  • 後神 絵里奈
    Erina Goko
    株式会社fluct
    パブリッシャーグロース事業本部
    シニアパブリッシャーソリューションコンサルタント
    後神 絵里奈
    Erina Goko
    株式会社fluct
    パブリッシャーグロース事業本部
    シニアパブリッシャーソリューションコンサルタント

    2020年にグローバルアドテクノロジーカンパニーである株式会社fluctに入社。シニアメディアソリューションコンサルタントとして日本パブリッシャー様を中心に、「Google Ad Manager」などの導入及びコンサルティング、ヘッダービディング関連ソリューションの導入支援を行う。

    Erina Goko is Senior Media Solution Consultant at fluct Inc, global ad technology company since 2020.
    In this rollm Erina helps as implementation and consulting of “Google Ad Manager” and other publishser solutions, like a header bidding, BI tools for Premium publishers.

  • 作増 志郎
    Shiro Sakumasu
    AnyMind Japan株式会社 事業部長
    株式会社フォーエム 取締役
    作増 志郎
    Shiro Sakumasu
    AnyMind Japan株式会社 事業部長
    株式会社フォーエム 取締役

    東北大学卒業。グリー株式会社に新卒入社し、広告メディア事業本部にて、メディアの収益化支援及びアドプロダクトの事業開発に従事し、GREE NEWSの事業責任者を務めた後、2020年4月にAnyMind Japan株式会社にジョイン。子会社である株式会社フォーエムの取締役に就任。AnyMind Japanにて事業部長も兼務する。アプリパブリッシング事業やメディアコマース事業の立ち上げに従事。

    After graduating Tohoku University, Sakumasu has joined GREE Inc. He engaged in support for publishers’ monetization and business development of adtech platform as a Head of GREE NEWS. He joined AnyMind Japan in 2020, as a Director of FourM and a Head of Publisher Growth, AnyMind Japan, developing App Publishing business and Media commerce business.

  • 清水 俊宏
    Toshihiro Shimizu
    株式会社フジテレビジョン
    コンテンツ事業部
    副部長
    清水 俊宏
    Toshihiro Shimizu
    株式会社フジテレビジョン
    コンテンツ事業部
    副部長

    オンラインメディア運営や新規ビジネス開発など担当。2021年には経済系YouTube番組『#シゴトズキ』を立ち上げ、ユーチューバーとしてもデビュー。その他、エンタメメディア「フジテレビュー!!」編集長、民放連ネット・デジタル研究プロジェクト委員など。これまで、政治記者・ディレクター・プロデューサー・ラジオコメンテーターなども経験。

    In charge of online media management and new business development. Editor-in-chief of entertainment media “Fujitv-view”, member of the National Association of Commercial Broadcasters. Debuted as a YouTuber on the economic program “#Shigotozuki”. So far, political reporters, directors, producers, radio commentators, etc.

  • 蜷川 新治郎
    Shinjiro Ninagawa
    株式会社TVer
    取締役
    蜷川 新治郎
    Shinjiro Ninagawa
    株式会社TVer
    取締役

    TVerの事業戦略およびサービス企画開発の責任者。
    テレビ東京グループのインターネット事業、システム企画開発、配信事業を中心にコンテンツ戦略を10年ほど担当。 PPJなどの共同プロジェクトの立ち上げに参加。

    Chief of TVer’s business strategy and service planning and development.
    Previously, In charge of digital content strategy for about 10 years, focusing on the TV TOKYO Group’s Internet business, system planning and development, and distribution business.
    Participated in the launch of joint projects such as Paravi.

  • 波多 和久
    Kazuhisa Hata
    株式会社Begin
    代表取締役社長
    波多 和久
    Kazuhisa Hata
    株式会社Begin
    代表取締役社長

    1971年生まれ。1995年に世界文化社入社。『Begin』編集長、『Begin Market』の立ち上げ、『LaLa Begin』創刊編集長を経て、2020年の分社化に伴い、㈱Begin代表取締役社長、2021年より㈱世界文化ホールディングス常務執行役員を兼任。

    Born in 1971. Joined Sekai Bunka in 1995. After serving as the editor-in-chief of “Begin”, the launch of “Begin Market”, and the first editor-in-chief of “LaLa Begin”, he was also the president of Begin Co., Ltd. and the managing executive officer of Sekai Bunka Holdings Co., Ltd. from 2021.

  • 原田 健
    Ken Harada
    Magnite
    東京事務所
    カントリーマネージャー ジャパン
    原田 健
    Ken Harada
    Magnite
    東京事務所
    カントリーマネージャー ジャパン

    PCやモバイルなどのデバイスで広告収益を最大化する動画用広告配信プラットフォーム「Magnite」の日本のカントリーマネージャー。大手広告代理店と戦略的なパートナーシップを結び、国内パブリッシャーの在庫のマネタイズに取り組む。
    デジタル広告業界で約20年の経験をもつ。黎明期のバナー広告を皮切りに、アフィリエイト、リスティングとキャリアを重ねた後、2012年からはオーストラリアの独立系トレーディングデスクSparc Media(日本マネージングディレクター)でプログラマティック分野に移行。その後も国内最大級のトレーディングデスクs1o interactive(海外事業戦略室シニアディレクター)やフィンランドのSSP企業Kiosked(日本カントリーマネージャー)で、広告サプライチェーンと広告代理店のニーズに関する知見を深めてきた。

    Ken Harada is Japan’s Managing Director for Magnite. With about 20 years of experience in the digital advertising industry, he began his career with banner advertising and moved to the programmatic field from 2012 at the independent trading desk Sparc Media in Australia as Managing Director of Japan. He has since worked with multiple advertising supply chains and advertising agencies including one of the largest trading desks in Japan, s1o interactive and Kiosked, a Finnish SSP company.

  • 溝口 敦
    Atsushi Mizoguchi
    株式会社メディアドゥ
    ファンマーケティング事業本部
    取締役/CBDO
    溝口 敦
    Atsushi Mizoguchi
    株式会社メディアドゥ
    ファンマーケティング事業本部
    取締役/CBDO

    2000年NTTドコモ入社。iモードの「着うた」立ち上げなどコンテンツ事業に携わる。2008年メディアドゥ入社。2010年執行役員、2017年取締役グループCOOなどを歴任し、2020年6月取締役CBDOに就任(現職)。2019年よりグループ会社MyAnimeList代表取締役に就任(現職)。電子書籍流通や新規事業などに従事した幅広い経験、ITやモバイル通信に関する知見を活かし、国内外のコンテンツ流通拡大やNFT・メタバース等の新規市場開拓を担う。

    Began career at NTT DOCOMO in 2000, working in its content business including launching “Chaku-uta” (musical ringtones) for i-mode handsets. Joined MEDIA DO in 2008. Appointed operating officer/general manager of Sales Division in 2010, and CBDO in charge of new businesses and alliances in June 2020. Representative director of subsidiary MyAnimeList Co., Ltd. since 2019.
    Leads development of new domestic and overseas markets and expansion of content offerings in core eBook distribution business and new businesses such as NFT and Metaverse, capitalizing on his IT and mobile telecom expertise and broad experience.

  • KT
    KT
    Snowflake株式会社
    シニアプロダクトマーケティングマネージャー兼エヴァンジェリスト
    KT
    KT
    Snowflake株式会社
    シニアプロダクトマーケティングマネージャー兼エヴァンジェリスト

    Tableauでプリセールスコンサルタントとして年間300を超える顧客へ提案支援やデモンストレーションを行った。2020年6月よりスノーフレイクでプリセールスコンサルタントとして活動したのち、2021年4月から現職。

※本イベント開催時の所属および役職です。

Agenda

アジェンダ
MARCH 17
8:30 - 9:00
Registration Desk Opens
9:00 - 9:30
TownHall
9:30 - 10:00
Sandbox presentations
  • 岡上 峻平
    Shumpei Okanoue
    株式会社FLUX
    プロダクト企画グループ
    マネージャー
    岡上 峻平
    Shumpei Okanoue
    株式会社FLUX
    プロダクト企画グループ
    マネージャー

    2021年に株式会社FLUXに入社。Product Development Group Managerとしてパブリッシャー支援の新規プロダクト開発と広告主/EC向けの事業開発を担当。2018年に株式会社カカクコムに入社し、価格.com/食べログを中心とした広告関連商品の開発、運用に従事。
    プログラマティック広告だけではなく、純広告商品開発やデータビジネス関連の施策を推進。

    Shumpei joined FLUX in 2021 as a Product Development Group Manager, leading the development of new products for publishers, advertisers, and e-commerce companies in Japan. Prior to FLUX, Shumpei was a Programmatic Lead at Kakaku.com, Japan’s largest publisher. He engaged in the development and operation of advertising-related products for Japan’s largest restaurant review site, Tabelog. In addition to programmatic advertising, he was also responsible for developing Kakaku’s direct advertisement offerings and data business.

  • 後神 絵里奈
    Erina Goko
    株式会社fluct
    パブリッシャーグロース事業本部
    シニアパブリッシャーソリューションコンサルタント
    後神 絵里奈
    Erina Goko
    株式会社fluct
    パブリッシャーグロース事業本部
    シニアパブリッシャーソリューションコンサルタント

    2020年にグローバルアドテクノロジーカンパニーである株式会社fluctに入社。シニアメディアソリューションコンサルタントとして日本パブリッシャー様を中心に、「Google Ad Manager」などの導入及びコンサルティング、ヘッダービディング関連ソリューションの導入支援を行う。

    Erina Goko is Senior Media Solution Consultant at fluct Inc, global ad technology company since 2020.
    In this rollm Erina helps as implementation and consulting of “Google Ad Manager” and other publishser solutions, like a header bidding, BI tools for Premium publishers.

  • 梅野 浩介
    Kosuke Umeno
    Globalive株式会社
    代表取締役
    梅野 浩介
    Kosuke Umeno
    Globalive株式会社
    代表取締役

    神奈川県横浜市出身。カナダ クイーンズ大学卒業。 外資オンライン旅行会社 エクスペディアの広告事業の日本立ち上げに参画。その後、2015年アマゾン広告のサプライ事業(APS)日本立ち上げのためカントリーリードとして就任。 2018年 アマゾン APSシリコンバレーオフィスに異動、プロダクトマネージャーとして就任。 2020年 アマゾンジャパン広告事業のアドテクノロジー シニア マネージャーに着任し、 Amazon Marketing Cloudや動画広告プロダクトローンチに携わる。 2021年8月より現職。 イスラエルのスタートアップ Browsiのアドバイザー、DMT合同会社 共同創業者。

    Graduated from Queen’s University, Canada. Lead the launch of Expedia, an online travel company, advertising business in Japan. In 2015, Ko became the Country Lead launch the Amazon Advertising Supply business (APS) in Japan. Transferred to Amazon APS Silicon Valley office as a Product Manager in 2018. In 2020, he served as a Senior Manager of Ad Technology for Amazon Japan’s Advertising Business, where he lead Amazon Marketing Cloud and video ad product launches. Ko founded Globalive to connect brands, agencies, and publishers in Japan to the most innovative Adtech and eCommerce solutions in the world. He also serves as an Advisor to Israeli startup Browsi and co-founder of DMT Inc.

  • 大手 大輝
    Daiki Ote
    株式会社ユーザーローカル
    コーポレートセールス
    デジタルメディアエキスパート
    大手 大輝
    Daiki Ote
    株式会社ユーザーローカル
    コーポレートセールス
    デジタルメディアエキスパート

    テレビ・出版・新聞・ラジオ・インターネットなどメディア企業専任担当者としてWEBメディアのアクセス解析やSNSマーケティングの支援業務を行う。また、メディア向けエンゲージメント向上ツール「AIコメントシステム」の立ち上げにも従事。

    As a person in charge of media companies such as TV, publishing, newspapers, radio, and the Internet, he is in charge of access analysis of WEB media and support work of SNS marketing. Also engaged in launching the “AI Comment System”, an engagement improvement tool for the media.

10:00 - 10:15
Break
10:15 - 10:20
Opening Remarks
10:20 - 10:30
Biggest trends
10:30 - 10:50
変わりつつある、デジタルデータの「価値」:NFTが示す、これからのデジタルコンテンツの可能性
  • 溝口 敦
    Atsushi Mizoguchi
    株式会社メディアドゥ
    ファンマーケティング事業本部
    取締役/CBDO
    溝口 敦
    Atsushi Mizoguchi
    株式会社メディアドゥ
    ファンマーケティング事業本部
    取締役/CBDO

    2000年NTTドコモ入社。iモードの「着うた」立ち上げなどコンテンツ事業に携わる。2008年メディアドゥ入社。2010年執行役員、2017年取締役グループCOOなどを歴任し、2020年6月取締役CBDOに就任(現職)。2019年よりグループ会社MyAnimeList代表取締役に就任(現職)。電子書籍流通や新規事業などに従事した幅広い経験、ITやモバイル通信に関する知見を活かし、国内外のコンテンツ流通拡大やNFT・メタバース等の新規市場開拓を担う。

    Began career at NTT DOCOMO in 2000, working in its content business including launching “Chaku-uta” (musical ringtones) for i-mode handsets. Joined MEDIA DO in 2008. Appointed operating officer/general manager of Sales Division in 2010, and CBDO in charge of new businesses and alliances in June 2020. Representative director of subsidiary MyAnimeList Co., Ltd. since 2019.
    Leads development of new domestic and overseas markets and expansion of content offerings in core eBook distribution business and new businesses such as NFT and Metaverse, capitalizing on his IT and mobile telecom expertise and broad experience.

10:50 - 11:10
パブリッシャーの情熱とアイデアを実現する:AnyMindが共に目指す未来
持続可能であるということは、成長や進化を行うということ。多くのパブリッシャーが新しい取り組みについてのアイデアや情熱を持っているものの、情報の非対称性やリソース問題、地理的言語的壁、不透明な商習慣(≒壁)によって制限されている。その壁を壊すためにパブリッシャーが何に取り組むべきなのか、どのような未来があるのかについて共に考える。
  • 作増 志郎
    Shiro Sakumasu
    AnyMind Japan株式会社 事業部長
    株式会社フォーエム 取締役
    作増 志郎
    Shiro Sakumasu
    AnyMind Japan株式会社 事業部長
    株式会社フォーエム 取締役

    東北大学卒業。グリー株式会社に新卒入社し、広告メディア事業本部にて、メディアの収益化支援及びアドプロダクトの事業開発に従事し、GREE NEWSの事業責任者を務めた後、2020年4月にAnyMind Japan株式会社にジョイン。子会社である株式会社フォーエムの取締役に就任。AnyMind Japanにて事業部長も兼務する。アプリパブリッシング事業やメディアコマース事業の立ち上げに従事。

    After graduating Tohoku University, Sakumasu has joined GREE Inc. He engaged in support for publishers’ monetization and business development of adtech platform as a Head of GREE NEWS. He joined AnyMind Japan in 2020, as a Director of FourM and a Head of Publisher Growth, AnyMind Japan, developing App Publishing business and Media commerce business.

11:10 - 11:25
文藝春秋が構築する、自社メディアエコシステムの現状:過去最高6億PVを生んだ仕組みとは?
「文藝春秋」「週刊文春」「Number」と多様なメディアをデジタルで展開し、グロースに成功しているのが文藝春秋だ。各メディアで地道だが徹底しブランディングやエンゲージメント施策を展開しつつ、相互作用が期待できる部分では連動させ成果を上げている。文藝春秋は、いかにメディアポートフォリオの効果的な運用を実現しているのか。各媒体の施策からその戦略に迫る。
  • 小濱 千丈
    Chitake Kohama
    株式会社文藝春秋
    メディア事業局
    取締役 局長
    小濱 千丈
    Chitake Kohama
    株式会社文藝春秋
    メディア事業局
    取締役 局長

    1999年より雑誌広告を担当。2010年より雑誌/webの広告に関する責任者。現在は広告に加えてカスタム出版、コンテンツ制作、ライセンス、その他のメディアビジネス全般を統括する。

    In charge of magazine advertising since 1999. Responsible for magazine and web advertising since 2010. Currently, in addition to advertising, supervise custom publishing, content production, licensing, and other media businesses.

11:25 - 11:35
Break
11:35 - 12:35
LUNCH:一方通行のメディアよ、さようなら!データで顧客と対話する新時代へようこそ
データ分析とクリエイティビティは長らく相容れないものと誤解されてきました。しかしあらゆる人の行動がデジタル化している今、データはまさに人の行動を映す鏡となり、データを理解することが顧客理解と同義になる世界がやってきました。発信先が増えれば増えるほど、物理媒体では得ることのできなかった視聴者のフィードバックは、デジタルの中には確実にデータという足跡として記録されています。これからはあらゆるプラットフォームに残されたデータから、顧客の声を聞き、これまでにないインタラクティブな対話的コンテンツを提供することが求められるでしょう。その求めに応える、パフォーマンスに優れ、柔軟で中立的な、「データクラウド」をご紹介します。
  • KT
    KT
    Snowflake株式会社
    シニアプロダクトマーケティングマネージャー兼エヴァンジェリスト
    KT
    KT
    Snowflake株式会社
    シニアプロダクトマーケティングマネージャー兼エヴァンジェリスト

    Tableauでプリセールスコンサルタントとして年間300を超える顧客へ提案支援やデモンストレーションを行った。2020年6月よりスノーフレイクでプリセールスコンサルタントとして活動したのち、2021年4月から現職。

12:35 - 12:50
Break
12:50 - 14:20
8-Minute Meetings (1 on 1) ※Total 9round
14:20 - 14:40
Break
14:40 - 14:55
「コンテンツファーストではないメディア」は成立するか?:MERYのポスト・メディアビジネス
2021年にアプリサービスを終了し、メディア事業のあり方を刷新したMERY。この変化は、一見するとメディアビジネスからの脱却のように思えるが、本質的にはメディアとしての要素を備えた、いわばポスト・メディアへの変化と捉えることもできるのではないだろうか。MERYの模索から、これからのメディアのあり方、メディアビジネスのあり方を再考する。
  • 青木 秀樹
    Hideki Aoki
    株式会社MERY
    取締役 COO
    青木 秀樹
    Hideki Aoki
    株式会社MERY
    取締役 COO

    1984年京都生まれ。2007年京都大学経済学部卒。
    リクルートで『ゼクシィ』営業・企画担当、ホテル・ブライダル系企業での経験を経て、2015年よりMERY(旧peroli社)へ参画。2020年10月より現職。

    Born in Kyoto in 1984. Graduated from the Faculty of Economics, Kyoto University in 2007.
    Joined MERY (formerly peroli) in 2015.

14:55 - 15:15
Maximizing the Audience & Identity Opportunity for Publisher ~Publisherが主導するターゲティングエコシステム構築~
プログラマティック広告業界では、3rd Party Cookie終焉等の環境変化に伴い今まで主流であったターゲティング手法が利用できなくなりつつある。
プログラマティック広告で収益を得ているPublisherにとって、この環境変化は大きなChallengeであると同時に、プログラマティック広告ビジネスの主導権を得る大きなチャンスでもある。Audience&Identityをめぐる最新動向の整理と、なぜそれがPublisher様にとってチャンスとなりうるのか、そしてそれをどのように実現していくのか、テクノロジーの観点も交えながらお話する。
  • 太田 健一郎
    Kenchiro Ohta
    Magnite
    東京事務所
    シニアディレクター,ビジネスデベロップメント
    太田 健一郎
    Kenchiro Ohta
    Magnite
    東京事務所
    シニアディレクター,ビジネスデベロップメント

    グローバルSSP「マグナイト」のビジネスデベロップメント、シニアディレクター。
    2005年よりパフォーマンスマーケティングのスタートアップにてデジタルマーケティング業界のキャリアをスタート、新規事業開発、新規・既存営業等を経験した後、外資アドテク企業の広告営業部門を経て2016年グローバル大手SSPである旧ルビコン・プロジェクト(現マグナイト)に参画。以後日本の新規顧客開拓及びアライアンスを担当し、プログラマティック広告の各種フォーマット、ヘッダービディング関連ソリューション、データ関連ソリューションの日本パブリッシャー様への導入支援を行う。

    Ken Ohta is a Senior Director, Business Development for Magnite as a global SSP.
    He started his digital marketing career in 2005 at a performance marketing startup. After working in the ad sales department of a foreign ad tech company, he joined Rubicon Project (now Magnite) in 2016. His main role is developing new clients and alliances with Japanese key players, supporting Japanese publishers in implementing various programmatic ad formats, header bidding related solutions, and data related solutions.

  • 原田 健
    Ken Harada
    Magnite
    東京事務所
    カントリーマネージャー ジャパン
    原田 健
    Ken Harada
    Magnite
    東京事務所
    カントリーマネージャー ジャパン

    PCやモバイルなどのデバイスで広告収益を最大化する動画用広告配信プラットフォーム「Magnite」の日本のカントリーマネージャー。大手広告代理店と戦略的なパートナーシップを結び、国内パブリッシャーの在庫のマネタイズに取り組む。
    デジタル広告業界で約20年の経験をもつ。黎明期のバナー広告を皮切りに、アフィリエイト、リスティングとキャリアを重ねた後、2012年からはオーストラリアの独立系トレーディングデスクSparc Media(日本マネージングディレクター)でプログラマティック分野に移行。その後も国内最大級のトレーディングデスクs1o interactive(海外事業戦略室シニアディレクター)やフィンランドのSSP企業Kiosked(日本カントリーマネージャー)で、広告サプライチェーンと広告代理店のニーズに関する知見を深めてきた。

    Ken Harada is Japan’s Managing Director for Magnite. With about 20 years of experience in the digital advertising industry, he began his career with banner advertising and moved to the programmatic field from 2012 at the independent trading desk Sparc Media in Australia as Managing Director of Japan. He has since worked with multiple advertising supply chains and advertising agencies including one of the largest trading desks in Japan, s1o interactive and Kiosked, a Finnish SSP company.

15:15 - 15:30
いま、パブリッシャーが取り組むべき「コミュニティ」の形:求められるカスタマーサクセスの視点
パブリッシャーにおいて、「コミュニティ」はサブスクリプションやオーディエンスの塊といった文脈で捉えられがちだ。しかし、SaaS企業などが取り組むカスタマーサクセスの視点から考えれば、メディアの価値向上も期待できると指摘するのが、日経新聞の小野晶子氏だ。CMX Connect TOKYOのリードオーガナイザーも努める同氏に、パブリッシャーにとってのコミュニティの価値を再定義してもらう。
  • 小野 晶子
    Akiko Ono
    日本経済新聞社
    デジタル事業デジタル編成ユニット
    コミュニティ・マネージャー
    小野 晶子
    Akiko Ono
    日本経済新聞社
    デジタル事業デジタル編成ユニット
    コミュニティ・マネージャー

    DeNAやヤフーなどを経て、ソーシャル経済メディアNewsPicksでコミュニティづくりに取り組む。2019年より現職。日経電子版で専門家によるひとこと解説「Think!」を担当。コミュニティ実務者の世界カンファレンス「CMX」の東京支部代表。

    Working as a community manager for Nikkei, Inc., a Japanese holding company with newspaper businesses as its core. My mission is to build communities around news topics of interest to business professionals. Former community manager for NewsPicks, an online news platform in Japan.

15:30 - 15:50
Break
15:50 - 16:50
Woking Group Discussion:広告単価改善、業界がチャレンジすべきことは
「2021年 日本の広告費」において、インターネット広告費が初めてマスコミ四媒体広告費の総計を上回った。その一方で、パブリッシャーサイドからすると「広告単価が低い」という共通認識がある。サードパーティCookie廃止など、今後も単価に影響を与える動きが続き、重要な収益源でありながら不安定さもある広告。持続可能な収益源として確立するために、求められるのはパブリッシャー全体での取り組みだ。
  • 香川 晴代
    Haruyo Kagawa
    Index Exchange
    日本担当マネジングダイレクター
    香川 晴代
    Haruyo Kagawa
    Index Exchange
    日本担当マネジングダイレクター

    現在 Index Exchange の日本担当マネージングディレクターを務める香川晴代は、デジタル広告業界で20年にわたる経験を積んできました。現在は、 Index Exchangeの日本における事業拡大戦略を率いて、プログラマティックエコシステム全体のパートナーとの関係強化に当たっています。

    Index Exchange入社前は、デジタル動画マーケットプレイスUnrulyの日本担当カントリーマネジャーを務め、日本のマーケターを「動画広告への道のり」へと導く役割を担っていました。また、Facebook、Amazon、Overture Japan (現Yahoo! Japan検索広告) での職務も経験しており、日本のデジタル広告界の第一人者として、2016年には Campaign Asiaの「Woman to Watch」に指名されています。

    Now the Managing Director, Japan at Index Exchange, Haruyo Kagawa brings 20 years of experience working in the digital advertising industry. In her current role, Haruyo is responsible for leading Index’s expansion strategy in Japan, strengthening and forging relationships with partners across the programmatic ecosystem.

    Prior to joining Index Exchange, Haruyo served as the Japan Country Manager for digital video marketplace Unruly, where she was tasked with leading Japanese marketers on a ‘video advertising journey.’ She has also held roles at Facebook, Amazon, and Overture Japan (now Yahoo Search). A leading figure in the Japanese digital advertising space, Haruyo was named a ‘Woman to Watch’ by Campaign Asia in 2016.

16:50 - 17:20
Presentation
17:20 - 17:30
Break
17:30 - 17:50
The Best in the Age of Specialization ~分業化された時代の最高の働き方~
理想の世界、あるべき姿は お客様を中⼼に社員がつながる世界です。そのためにはお客様は中⼼としたデータ管理、社員同⼠がつながるプラットフォームが必要です。ソリューション、ツールというものはあくまで⼿段、道具の⼀つですが、 それを使いこなすかどうかで働き⽅というものは全く変わります。本セッションでは最高の働き方を目指す企業の皆様へ、取り組むべきポイントをご紹介します。
  • 石井 トシオ
    Toshio Ishii
    株式会社セールスフォース・ジャパン
    インダストリーズトランスフォーメーション事業本部
    常務執行役員
    石井 トシオ
    Toshio Ishii
    株式会社セールスフォース・ジャパン
    インダストリーズトランスフォーメーション事業本部
    常務執行役員

    通信メディア業界を主に担当し、業界動向や海外でのDXへの取り組みに関するインサイトを基に、カスタマーエンゲージメント強化に関する様々なアドバイスを提供しています。セールスフォース入社以前は、戦略コンサルティングファーム、IBMにおいて、通信メディア業界のお客様のビジネス変革を支援。この業界で20年以上のキャリアがあります。

    Mainly in charge of the telecom and media industry and provides various advice on strengthening customer engagement based on insights of the industry trends and DX initiatives. I have more than 20 years of experience in the industry. Prior to joining Salesforce, I worked as an industry strategy consultant at PwC and IBM where I helped clients to transform their businesses.

  • 今岡 寛晴
    Nobuharu Imaoka
    株式会社セールス フォース・ジャパン
    ソリューション・エンジニアリング統括本部
    リードソリューションエンジニア
    今岡 寛晴
    Nobuharu Imaoka
    株式会社セールス フォース・ジャパン
    ソリューション・エンジニアリング統括本部
    リードソリューションエンジニア

    DWHベンダー、大手メディア企業の分析基盤のエンジニアと約10年間分析周りの業務に従事。
    その後、メディア事業会社の広告事業を経験し、
    2021年にソリューションエンジニアとしてSalesforceに入社。
    メディア業界のお客様の営業、コールセンター、制作、分析などの広範な業務の改善提案を行う。

    Engaged in work around analysis for about 10 years as a DWH vendor and an engineer of the analysis infrastructure of a major media company.
    After that, he worked in the advertising business of a media company.
    In 2021, he joined Salesforce as a solution engineer.
    In 2021, he joined Salesforce as a solution engineer, and has been proposing improvements to a wide range of operations including sales, call center, production, and analysis for customers in the media industry.

    Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

17:50 - 18:05
メディアコマース、その「あるべき姿」とは?:苦節9年、モノ情報誌『Begin』の挑戦
  • 波多 和久
    Kazuhisa Hata
    株式会社Begin
    代表取締役社長
    波多 和久
    Kazuhisa Hata
    株式会社Begin
    代表取締役社長

    1971年生まれ。1995年に世界文化社入社。『Begin』編集長、『Begin Market』の立ち上げ、『LaLa Begin』創刊編集長を経て、2020年の分社化に伴い、㈱Begin代表取締役社長、2021年より㈱世界文化ホールディングス常務執行役員を兼任。

    Born in 1971. Joined Sekai Bunka in 1995. After serving as the editor-in-chief of “Begin”, the launch of “Begin Market”, and the first editor-in-chief of “LaLa Begin”, he was also the president of Begin Co., Ltd. and the managing executive officer of Sekai Bunka Holdings Co., Ltd. from 2021.

18:05 - 18:20
広告クオリティーを通じてサステナブルなバランスを構築する方法とは
メディアチャネル、デバイス、収益化の方法が多様化するなかでも、パブリッシャーが常に自問すべきこと…誰にとってのサイトなのか、どうすれば安定的な収益確保ができるのか、そしてどうやってユーザー体験を守りメディアブランドを強く示し続けるのか。
サステナブルなサイト運営をするためのコンセプトを、プログラマティック広告でのセキュリティー面の安全性やクオリティー面の懸念とともに考える。
  • 勝井 善明
    Yoshiaki Katsui
    GeoEdge
    Senior Account Director
    勝井 善明
    Yoshiaki Katsui
    GeoEdge
    Senior Account Director

    GeoEdgeの日本人最初のメンバーとして2021年5月に参画。国内のプレミアムパブリッシャーを中心に、広告リアルタイムブロッキングシステム導入のプロモート及びサポート、マーケティングを担当。現職以前では、1994年朝日新聞社に入社し、新聞・デジタル広告営業のほか取材記者、Webサイト編集長を経験。2016年からはOutbrain Japanでパブリッシャーへのネイティブディスカバリープラットフォームの導入セールスを担当。2020年Jellyfish JapanでEコマースや分析プラットフォームなどの広告主のデジタルマーケティングをサポート。

    Yoshiaki Katsui joined GeoEdge in May 2021 as the first Japanese member, and in charge of promoting, supporting, and marketing the introduction of real-time blocking systems for digital advertising, mainly for premium publishers in Japan. Prior to his current position, he joined The Asahi Shimbun in 1994, where he worked in newspaper and digital advertising sales, as well as a news reporter and website editor-in-chief. In 2016, he moved to Outbrain Japan, where he was responsible for sales on a native discovery platform to publishers. In 2020, he worked at Jellyfish Japan, supporting digital marketing for advertisers in e-commerce and analytics platforms, etc.

18:20 - 18:50
テレビから見る、これからのメディアビジネスの行方
OTTの浸透や視聴環境の変化、揺れ動く広告のあり方......と、メディア市場において特に変化の波に曝されている(きた)のがテレビだろう。だがこれらの変化の本質は、テレビ業界だけの課題ではない。メディアビジネス全体が、その根本的なあり方を問われていると言えるのではないか。テレビ業界でメディアビジネスを見続けてきた清水・蜷川両氏の対談から、メディアの未来を読み解く。
  • 清水 俊宏
    Toshihiro Shimizu
    株式会社フジテレビジョン
    コンテンツ事業部
    副部長
    清水 俊宏
    Toshihiro Shimizu
    株式会社フジテレビジョン
    コンテンツ事業部
    副部長

    オンラインメディア運営や新規ビジネス開発など担当。2021年には経済系YouTube番組『#シゴトズキ』を立ち上げ、ユーチューバーとしてもデビュー。その他、エンタメメディア「フジテレビュー!!」編集長、民放連ネット・デジタル研究プロジェクト委員など。これまで、政治記者・ディレクター・プロデューサー・ラジオコメンテーターなども経験。

    In charge of online media management and new business development. Editor-in-chief of entertainment media “Fujitv-view”, member of the National Association of Commercial Broadcasters. Debuted as a YouTuber on the economic program “#Shigotozuki”. So far, political reporters, directors, producers, radio commentators, etc.

  • 蜷川 新治郎
    Shinjiro Ninagawa
    株式会社TVer
    取締役
    蜷川 新治郎
    Shinjiro Ninagawa
    株式会社TVer
    取締役

    TVerの事業戦略およびサービス企画開発の責任者。
    テレビ東京グループのインターネット事業、システム企画開発、配信事業を中心にコンテンツ戦略を10年ほど担当。 PPJなどの共同プロジェクトの立ち上げに参加。

    Chief of TVer’s business strategy and service planning and development.
    Previously, In charge of digital content strategy for about 10 years, focusing on the TV TOKYO Group’s Internet business, system planning and development, and distribution business.
    Participated in the launch of joint projects such as Paravi.

18:50 - 19:00
5 things
19:00 - 20:30
Cocktail Party

※変更となる場合がありますので、予めご了承ください。

Sponsors

スポンサー
  • AnyMind Group
  • 株式会社フォーエム
  • FLUX
  • Salesforce
  • Magnite
  • INDEX EXCHANGE
  • geoedge
  • fluct
  • ユーザーローカル
  • Snowflake
  • Teads Japan株式会社

Venue

開催場所
ザ・リッツ・カールトン東京
The Ritz-Carlton TOKYO
〒107-6245 東京都港区赤坂9-7-1 東京ミッドタウン
Tokyo Midtown 9-7-1 Akasaka Minato-ku, Tokyo, 107-6245 Japan

Tickets

チケット
  • STARTER VIP
    341,000円(税込)
    招待企業との1on1ミーティングを含みます。
    TownHallを除く、すべてのセッション、ディスカッションにご参加いただけます。
  • TICKET
    132,000円(税込)
    TownHallおよび1on1ミーティングを除く、すべてのセッション、ディスカッションにご参加いただけます。

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